טופס מקוון

אם יש לכם עסק או שירות שאתם מעניקים וכעת אתם מעוניינים להעלות אותם אונליין ולאפשר ללקוחות שלכם להתחבר אליכם דרך האינטרנט, יהיה עליכם ללא שום צל של ספק לבנות עבורם טופס מקוון. כעת אתם יכולים לשאול מה הביג דיל לבנות טופס דיגיטלי באינטרנט והתשובה היא שאין יותר פשוט מזה. אלא שמה שאתם רוצים לבנות זה לא טופס דיגיטלי באינטרנט אלא טופס דיגיטלי שגם ימלאו אותו ושגם יסייע לכם לעלות על מסלול ההצלחה. אתם אולי לא יודעים זאת, אבל טופס דיגיטלי הוא אחד המכשולים הגדולים ביותר שעומדים בפני חנויות אונליין ובשורות הבאות נספר לכם מדוע ואיך עושים בונים טופס מקוון בצורה נכונה, שלפחות בכל הקשור אליו, תוכלו למצות את מקסימום הפוטנציאל של המהלך המקוון שלכם.

טופס מקוון – למה הוא נועד?

טופס דיגיטלי הוא כלי אינטראקטיבי, המיועד לאיסוף פרטים מן המשתמש על ידי אתר האינטרנט. איסוף פרטים זה נועד בדרך כלל לצרכי זיהוי לצורך הרשמה לשירות עבור משתמש חדש או התחברות לשירות עבור משתמש קיים. טופס דיגיטלי יכול לשמש למטרות נוספות כמו מילוי שאלונים, מחקר מקוון ואפילו ניווט באינטרנט. ככלל, טופס הוא כל דף אינטרנט שדרכו קולט האתר מידע מן המשתמש. הטופס יכול להיות בנוי משדה קלט אחד, למשל של כתובת דוא"ל והוא יכול להיות בנוי מעשרות ומאות שדות קלט, למשל בטפסים להצטרפות לשירות ממשלתי או לרכישת מוצר פיננסי, בהם נדרש המשתמש לעבור תהליך הרשמה ארוך ומפורט. לצורך העניין, הדף של גוגל בו אתם מזינים את ביטוי המפתח לחיפוש מידע באינטרנט הוא טופס לכל דבר ועניין, על אף שהוא בנוי משדה טקסט אחד (השדה בו מזינים את ביטוי החיפוש) ומכפתור אחד (הכפתור עליו לוחצים כדי לבצע את החיפוש) בלבד.

האם אתם צריכים טופס מקוון?

אחד הדברים החשובים ביותר שאתם צריכים לדעת על טפסים מקוונים הוא, שלו היינו יכולים היה עדיף שלא נשתמש בהם כלל. הכיצד? ובכן, כאשר אדם נכנס לאתר בכדי לצרוך שירות מסוים, הוא מחפש מקסימום נוחות ומקסימום מהירות. כל לחיצה שמפרידה בינו ובין מה שהוא רוצה, מעלה את הסיכון לכך שהלקוח יוותר על העסקה כולה ופשוט ינטוש את האתר. אתרי מסחר אלקטרוני נלחמים באופן מתמיד בסוגיית הטפסים המקוונים ועוברים תהליך קבוע של שכלול טופס מקוון קיים, כדי להבטיח מינימום נטישה של לקוחות בתהליך הרכישה. את הדברים הללו אנחנו אומרים מכיוון שלא תמיד צריך טופס מקוון כדי לספק את השירות וכדי ליהנות מהתמורה בעדו. מצד שני, ישנם מקרים, למעשה רוב המקרים, בהם פשוט אין ברירה אחרת. ליתר דיוק, בכל מקרה בו עליכם להבחין בין משתמש למשתמש, כלומר בכל מקרה בו עליכם לזהות את המשתמש הספציפי, עליכם לעשות שימוש בטופס מקוון. זיהוי המשתמש יכול כמובן להיות קשור לזהות האמיתית שלו בעולם האמיתי, אבל הוא יכול להסתכם גם בכתובת דוא"ל בלבד או אפילו בשם משתמש לבחירתו. זה לא ממש משנה מהו הזיהוי, אלא שכדי שניתן יהיה לבנות עבורו את הזהות המקוונת שלו באתר, יש צורך בקליטת מידע כלשהו ממנו ואת זה יש לבצע באמצעות טופס מקוון. אם אתם מתעניינים בנושא של בניית טופס דיגיטלי לאתר, סביר להניח כי כבר הגעתם למסקנה שנדרש לכם התהליך הזה של זיהוי המשתמש וזה בסדר גמור – כעת גם נלמד איך בונים נכון את הטופס כדי להבטיח שהוא לא יהווה מכשול או חסם בפניכם.

אתם מעוניינים להעלות אותם אונליין ולאפשר ללקוחות שלכם להתחבר אליכם דרך האינטרנט, יהיה עליכם ללא שום צל של ספק לבנות עבורם טופס מקוון.

איך בונים טופס מקוון?

ובכן, הכלל החשוב ביותר בבניית טפסים מקוונים הוא לבנות אותם כמה שיותר קצרים, קלים ומהירים למילוי. חשוב מאוד להבין שכל לחיצה או הקלדה נוספת שנדרש המשתמש לבצע בכדי להשתמש בשירות שלכם, מעלה את הסיכון לנטישה שלו את האתר ולכן חשוב מאוד לקצר את הטופס עד כמה שניתן. בנוסף לכך, המשתמש המודרני יודע היטב מהם הפרטים הראויים לכל שירות וכל בקשה של פרט מיותר, עלול לגרום לו להרגיש שמישהו מנסה לפלוש לפרטיות שלו ומשם הדרך לנטישת האתר היא קצרה מאוד. על כן, כמה שיותר קצר ותמציתי, כך יותר טוב.

כדי לדעת מה זה קצר ותמציתי מבחינתכם, עליכם להבחין בין פרטים שאותם אתם חייבים לקבל מהמשתמש כדי להציע לו את השירות ובין פרטים שהייתם שמחים לקבל ואולי היו אפילו משפרים את רמת השירות, אבל הם אינם הכרחיים בשלב הזה. בבניית טופס מקוון אתם רוצים להכניס אך ורק את הפרטים ההכרחיים ביותר לצורך יציאה לדרך עם השירות. פרטים נוספים תוכלו לאסוף בהמשך הדרך, אחרי שהלקוח כבר חווה את השירות, אחרי שהוא נותן בכם אמון ואחרי שהוא חש שביעות רצון מהעבודה איתכם. או אז יהיה לו קל יותר וברור יותר להשלים פרטים נוספים מתוך הבנה שזה יכול גם לשפר את רמת השירות שהוא מקבל מכם. אבל בשלב הראשון של התחברות ראשונית ובניית זהות משתמש באתר, אתם רוצים לקצר את המידע כמה שיותר.

כך למשל, האם באמת חשוב לכם שם המשפחה של המשתמש? אם לא, אז אין צורך. האם חשובה לכם הכתובת המדויקת שלו? אם כן, בקשו אותה, אבל אם לא, אז לא. דוא"ל הוא פרט הכרחי בכל טופס כמעט וביותר ויותר שירותים גם מספר הטלפון הנייד, אבל גם במקרה הזה, אם לא לגמרי הכרחי הטלפון הנייד, אז אפשר לוותר. כל פרט שלא תקבלו מהלקוח כעת, תוכלו להשלים בהמשך הדרך ואת זה חשוב לזכור.

אתרי מסחר אלקטרוני נלחמים באופן מתמיד בסוגיית הטפסים המקוונים ועוברים תהליך קבוע של שכלול טופס מקוון קיים

ומה לגבי סיסמה?

אחת הדילמות המרכזיות של בעלי אתרים ברישום משתמשים לאתר באמצעות טופס מקוון היא הדילמה של קביעת סיסמה – האם זה באמת נחוץ? ובכן, כל עוד מדובר במידע פרטי של המשתמש, אתם בהחלט רוצים להציע לו דרך לשמור על פרטיותו באמצעות סיסמה. יחד עם זאת, אם לכם עצמכם אין שום אינטרס בזיהוי באמצעות סיסמה, אתם יכולים לאפשר את אופציית הסיסמה כאפשרות ולא כחובה. כמו כן, באתרי קניות למשל לא בהכרח יש צורך בסיסמה. מדוע? מכיוון שמספר כרטיס האשראי הוא הסיסמה עצמה. אדם המחזיק במספר כרטיס האשראי הוא האדם שאמור לבצע את הרכישה מבחינתכם ודי בכך. בשורות אלה לא ניכנס לאופן בו תוכלו לזהות משתמש גם ללא סיסמה, אבל ישנם אמצעים כאלה ובראשם קוקיז המוטמעים בתוך הדפדפן של המשתמש.

אחת הדילמות המרכזיות של בעלי אתרים ברישום משתמשים לאתר באמצעות טופס מקוון היא הדילמה של קביעת סיסמה – האם זה באמת נחוץ

איך בונים את הטופס בפועל?

אחרי שהגדרתם את המטרה שלשמה אתם רוצים לבנות טופס מקוון ואחרי שהגדרתם את הפרטים ההכרחיים שצריכים להופיע בטופס הזה, הגיעה העת לבנות אותו בפועל. את בניית הטופס ניתן לבצע באמצעות קוד HTML בצורה קלאסית ואפשר גם לבצע באמצעות פלטפורמות ייעודיות לבניית טפסים. ישנן לא מעט פלטפורמות חינמיות לחלוטין ואם אתם מנהלים את האתר על גבי פלטפורמה ידידותית, הפלטפורמה עצמה תציע לכם פונקציה של הוספת טפסים לבחירתכם. פלטפורמות אלה הן עדיפות על פני קידוד HTML משתי סיבות מרכזיות: א' הן כוללות את כל הפיצ'רים העדכניים ביותר בעולם הטפסים (Forms) ומציעות שלל עיצובים ואפשרויות שלא פשוט לתכנת אותם ב-HTML ובכלל. ב' הן כוללות פיצ'רים קריטיים שאתם אולי כלל לא מכירים או לא חושבים עליהם. כך למשל, אם המשתמש שלכם מזין את הפרטים לטופס דרך הטלפון הנייד והוא מגיע לשדה הזנת מספר הטלפון, אתם רוצים שתיפתח לו מקלדת הספרות הייעודית כדי להקל על הקלדת המספר עד כמה שניתן. אותו כנ"ל בשדה הזנת דוא"ל, אז אתם רוצים שהמקלדת בנייד תכלול את לחצן השטרודל. לשם כך נדרש תכנות ספציפי והפלטפורמות המסודרות מציעות את כל אלה כברירת מחדל מבלי שאתם בכלל צריכים לחשוב על כך.

סוגים של שדות טופס מקוון

בבניית טופס מקוון, ישנם מספר סוגים של שדות קלט בהם תוכלו להשתמש ובראשם:

  • שדה טקסט – שדה לקליטת טקסט סטנדרטי בתוכו יכול המשתמש להקליד טקסט בסוג זה של שדה נכללים שדות דוא"ל, סיסמה, כתובת וכן הלאה כשלכל אחד מהם יש את ההתאמות הנדרשות במקלדת בנייד ובבדיקות של תקינות הקלט אותו הזין המשתמש.
  • כפתור – כפתור לביצוע פעולה כמו פתיחת טבלה, בחירת אפשרות מבין כמה אפשרויות וכמובן משלוח של הטופס בסיום מילויו.
  • כפתור רדיו – בחירה באפשרות אחת מבין מספר אפשרויות, כאשר ניתן לבחור אך ורק באפשרות אחת מתוכן
  • צ'קבוקס – בחירה באפשרות מבין כמה אפשרויות כאשר ישנה אפשרות לבחירה מרובה מצד המשתמש

בפלטפורמות המקצועיות לבניית טופס מקוון תוכלו למצוא עוד סוגים רבים של שדות קלט וכדאי בהחלט לבחון את סוגי השדות הרלוונטיים כדי לבדוק מהם השדות שיהפכו את הטופס שלכם לקל ביותר למילוי. שימו לב, גם פה צריך להיזהר. ישנם המון סוגי שדות קלט שכאשר תיתקלו בהם, תוכלו לחשוב לעצמכם שהם באמת הכרחיים וחשובים, אבל לא בהכרח. שימו לב שאתם לא מוסיפים שדות קלט מיותרים, שרק עלולים להכביד את תהליך מילוי הטופס ולסכן את המשך האינטראקציה עם המשתמש/ הלקוח הפוטנציאלי.

אחרי שהגדרתם את המטרה שלשמה אתם רוצים לבנות טופס מקוון ואחרי שהגדרתם את הפרטים ההכרחיים שצריכים להופיע בטופס הזה

עיצוב טופס – יש כללים

כמו הכללים בבניית הטופס מבחינה מבנית, ישנם גם כללים חשובים בהיבט של עיצוב טופס מקוון. כללים אלה נכונים לכל אלמנט באתר האינטרנט שלכם והם נכונים גם לגבי הטופס. העיצוב של הטופס אמור כמובן לעלות בקנה אחד עם העיצוב הכולל של האתר ולהתכתב עם עיקרי העיצוב השיווקי שלכם (צבעי לוגו וכדומה). בנוסף לכך, חשוב לוודא שהטופס מותאם לכל סוג של מסך, החל ממסך מחשב סטנדרטי, דרך מסך של טלוויזיה חכמה וכלה במסך של טלפון נייד וטאבלט. כאמור, פלטפורמות מקצועיות לבניית טופס מקוון בונות את קוד התכנות של הטופס בצורה כזאת שתתאים את הטופס למסך בו הוא מוצג באופן אוטומטי.

זה גם המקום לציין שהטופס הוא מה שיושב בפרונט, בתווך שבין האתר ובין המשתמש אך כל התהליך של קליטת הנתונים מהטופס, עיבוד הנתונים וכן הלאה, דורש תשתית טכנולוגית מתאימה. כך למשל, קליטת מספר כרטיס אשראי, שליחת בקשת אישור לחברת האשראי, גביית התשלום, שליחת דוא"ל אישור הזמנה ללקוח, משלוח חשבונית ללקוח, עדכון הרשומות בעסק לגבי העסקה וכן הלאה. שימו לב, שמרבית הפלטפורמות לבניית טופס מקוון אינן תומכות בכל אלה, אלא רק מאפשרות לכם לבנות את הטופס ולשלב אותו במערכת קיימת משלכם. אם אתם צריכים לבנות גם את כל המערכת הלוגיסטית מסביב לטופס, יש להתייעץ עם גורם מקצועי. גם בנושא הזה ישנן פלטפורמות מסודרות לניהול מידע באתרי אינטרנט, שיכולות לבצע עבורכם את כל העבודה, החל מבניית הטופס ועד משלוח החשבונית ללקוח, אבל כל אלה צריכים להיבחן על מנת שניתן יהיה לשלב אותם בצורה אפקטיבית בתוך אתר האינטרנט שלכם.

אז מה היה לנו בכתבה:

טכנאי מחשבים

טכנאי מחשבים

בעזרת easy2sign תוכלו לחתום דיגיטלית על כל מסמך. אנחנו מגבים את כל החומרים שלכם בצורה מסודרת בשרתים שלנו, בגוגל, דרופבוקס ועוד. החברה קיימת מעל עשור ומספקת מגוון תוכנות ופתרונות 360 מעלות לעסקים.
לסיכום, אם אתם מחפשים שירות מקצועי, אמין עם ניסיון רב, אתם מוזמנים להשאיר את הפרטים שלכם מטה וליצור איתנו קשר. נשלח לכם הצעת מחיר המותאמת בדיוק לעסק שלכם, לצרכים שלכם ולאסטרטגיה העסקית שלכם. מחכים לכם.